Κατεύθυνσης
Οικονομικά της Εκπαίδευσης
Χρίστος Κουτσαμπέλας – Αθανάσιος Κατσής
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Ο σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με βασικές οικονομικές έννοιες που εφαρμόζονται στα πεδία της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Έμφαση αποδίδεται στην παρουσίαση και ανάλυση πρόσφατων ευρημάτων της σχετικής βιβλιογραφίας. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
- Να κατανοούν βασικές οικονομικές έννοιες, ιδέες και θεωρίες και πως εφαρμόζονται στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση.
- Να εξάγουν συμπεράσματα εκπαιδευτικής πολιτικής στη βάση σύγχρονων επιστημονικών ευρημάτων και ορθής οικονομικής θεωρίας.
- Να κατανοούν με κριτικό πνεύμα οικονομικές θεωρίες σχετικές με την εκπαίδευση και την κατάρτιση.
- Να αναλύουν και να συνθέτουν οικονομική γνώση και να την εφαρμόζουν σε πραγματικά προβλήματα που αναδύονται στα ευρύτερα πεδία της εκπαίδευσης και της κατάρτισης.
- Να παρουσιάζουν, να επικοινωνούν και να ερμηνεύουν βασικές οικονομικές έννοιες και όρους σε μη τεχνική γλώσσα.
- Να χρησιμοποιούν και να ερμηνεύουν δεδομένα και στατιστικούς δείκτες διεθνών και εθνικών οργανισμών σχετικών με την εκπαίδευση..
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα αναλύει βασικές έννοιες της οικονομικής επιστήμης με εφαρμογή στην εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται, μεταξύ άλλων, η οικονομική σημασία της εκπαίδευσης, η θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου και η θεωρία σηματοδότησης, η οικονομική απόδοση της εκπαίδευσης και η συνάρτηση απολαβών, ο ρόλος της εκπαίδευσης στην οικονομική ανάπτυξη, η σχέση μεταξύ οικονομικής ανισότητας και εκπαίδευσης καθώς και άλλα ειδικά θέματα των οικονομικών της εκπαίδευσης.
Δεν απαιτούνται προηγούμενες γνώσεις οικονομικών. Παρολαυτά, οι φοιτητές θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν ορισμένες γνώσεις των οικονομικών που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση και στο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής. Επίσης, το μάθημα στοχεύει στο να εφοδιάσει τους φοιτητές με κριτικές δεξιότητες κατανόησης και παρουσίασης των σύγχρονων οικονομικών εννοιών, φέρνοντας τους ταυτόχρονα σε επαφή με τα ευρήματα της σύγχρονης επιστημονικής βιβλιογραφίας.
Το μάθημα αναπτύσσεται στις ακόλουθες θεματικές ενότητες:
- Θ.Ε. 1 Εισαγωγή στα οικονομικά της εκπαίδευσης και βασικές οικονομικές έννοιες
- Θ.Ε. 2 Η προσέγγιση των δυνατοτήτων
- Θ.Ε. 3 Εισαγωγή στη θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου
- Θ.Ε. 4 Θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου και η οικονομική απόδοση της εκπαίδευσης
- Θ.Ε. 5 Θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου και ανισότητες στην εκπαίδευση
- Θ.Ε. 6 Θεωρία σηματοδότησης
- Θ.Ε. 7 Η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης
- Θ.Ε. 8 Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη
- Θ.Ε. 9 Εκπαίδευση και οικονομική ανισότητα
- Θ.Ε. 10 Ειδικά θέματα των οικονομικών της εκπαίδευσης
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Αυτοτελής μελέτη – προετοιμασία για την ενδιάμεση εξέταση
11
Αυτοτελής μελέτη – προετοιμασία για την τελική εξέταση
50
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται σε μία ενδιάμεση (30%) και μία τελική γραπτή εξέταση (70%) που περιλαμβάνουν συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης ανάπτυξης και ερωτήσεων ανάπτυξης δοκιμίου.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
- Lovenheim, M. & Turner S. E. (2020). Οικονομικά της Εκπαίδευσης. Broken Hills, Λευκωσία, Κύπρος.
- Ψαχαρόπουλος Γ. (1999), Οικονομική της Εκπαίδευσης , Παπαζήσης, Αθήνα.
- Σημειώσεις του μαθήματος.
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά: Economics of Education Review, Education Economics
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS
-
-